Perth sight seeing

11 juni 2009 - Perth, Australië

Dag 3 – woensdag 10 juni 2009, Perth

Om half 10 gaat de wekker omdat ik moet wisselen van mijn privékamer naar de 4-persoons slaapzaal (die bijna 4 keer zo goedkoop is). Als werkloze moet je toch een beetje op de centen letten én het is zo veel gemakkelijker om contact te maken met andere backpackers. Als ik mijn bagage naar mijn nieuwe kamer overbreng liggen mijn twee room mates nog te slapen. Kennis maken komt later wel, eerst maar een ontbijtje scoren.

In Perth, één van de meest afgelegen steden ter wereld, wonen 2 miljoen mensen, maar daar merk je weinig van. De stad is erg uitgestrekt en op straat is het niet al te druk. Het is een korte wandeling naar de Swan River, waar ik een leuk terrasje met uitzicht op het water hoop te vinden. Daar aangekomen besluit ik echter een 'riviercruise' te maken naar het kustplaatsje Fremantle, zeg maar het Scheveningen van Perth. Tijdens de boottocht van een uurtje is het aangenaam wakker worden in het zonnetje. We varen langs vele prachtige villa’s, waar mijn eigen optrekje met gemak meerdere keren in past. Een paar keer zie ik dolfijnen boven water komen om te ademen!

Vanaf de pier loop ik op de gok richting ‘daar waar ik denk dat het centrum is'. Als eerste stuit ik op de Time Ball & Time Gun. In 1900 werd dit opgezet om schepen voor de kust een ‘tijd check’ te geven voor het afstellen van hun chronometers voor hun navigatie. Elke dag precies om 1 uur werd een grote zwarte bal in de vlaggenmast gehesen en een kanonschot afgevuurd, beiden vanaf zee waarneembaar. In 1937 werd dit systeem vervangen door radiosignalen. En nu wordt de show met een flinke knal en veel rook voor de toeristen opgevoerd.
In de jachthaven van Fremantle nestel ik mij op een terrasje om op mijn gloednieuwe minilaptop het begin van dit verslag te typen. Toch wel een stuk relaxter dan in een internetcafé. Nu kan ik heel flexibel in de verloren uurtjes mijn verhaal bijhouden. Uploaden naar het internet kan dan een paar dagen later in één keer voor meerdere dagen.

Met de plaatselijk Randstadrail ben ik in 30 minuten weer terug in hartje Perth. Na het doen van wat inkopen voor het avondeten en wat lezen in de centrale ruimte slaat de vermoeidheid toe en vind ik het eigenlijk wel mooi geweest voor vandaag. Een groepje Britten heeft echter plannen om vanavond te gaan stappen en vraagt of ik mee ga. Hmm, morgen fris weer op en één of ander museum bezoeken of het nachtleven van Perth verkennen met mijn tijdelijke vrienden. Moeilijk kiezen zeg ;-). Mijn hostel ligt niet geheel toevallig in dè uitgaansbuurt van Perth en direct om de hoek knalt supervette house muziek uit de speakers. Het blijkt een gay-and-lesbian-but-others-are-welcome-club te zijn. Volgens mij zijn er vooral backpackende 'others'. Na de eerste pint (om precies te zijn 568 ml bier en het Nederlandse twee-vingers-schuim doen ze hier niet aan) gaan we naar de volgende tent. In de Mustang speelt een live band + halfdronken backpackers + happy hour = FEEST. Tranen in mijn ogen van het lachen. Als de tent sluit weten mijn mates nóg een geweldige club te vinden. Ook in Black Betty’s speelt een live band en de sfeer zit er goed in. Om 5 uur gaat het licht letterlijk en figuurlijk uit. De eerste lange dag zit er op en ik klim moe maar voldaan in mijn stapelbed.

Dag 4 – donderdag 11 juni 2009, Perth

Als mijn ogen weer open gaan is de ochtend al voorbij. Veel heb ik niet gemist, want het regent vandaag onafgebroken. Mijn room mates hebben het plan om de munterij te bezoeken en ik sluit mij daarbij aan. Hier werd vanaf 1899 vrijwel al het in Australië gedolven goud gesmolten en gegoten (Australië is na Zuid-Afrika en de VS de grootste producent van goud).  Als demonstratie wordt  van vloeibaar goud een goudstaaf gemaakt. Datzelfde stuk goud is al meer dan 20.000 keer gesmolten, maar blijft gewoon dezelfde samenstelling behouden. Het heet niet voor niets een edel metaal.  Ook heb ik een goudstaaf vastgehouden van circa 600 ml groot. Doordat goud ruim 19 keer zo zwaar is als water weegt dit stukje 12 kilo. Tegen de goudprijs van vandaag is het bijna 300.000 euro waard. Verder is er genoeg interessants te zien en lezen over de geschiedenis van de goudwinning in Australië.

De rest van de dag breng ik relaxend door. Vanavond maar wel op tijd naar bed, want morgen om half 7 word ik opgehaald voor mijn 21-daagse tour naar Darwin.

1. karin:
    11 juni 2009
    Hoi Marco, echt leuk om te lezen hoe het je daar vergaat:-)
    Ik vind het héél bijzonder dat je zo'n lol kunt hebben met mensen die je amper kent.Ben zelf toch meer van eerst die kat uit die spreekwoordelijk boom kijken!en eigenlijk hou ik helemaal niet van katten, dus duurt het altijd even voordat ie eruit is:-).
    Geweldig zeg, dolfijnen spotten zonder in Harderwijk te zijn! Héél véél plezier weer en tot de volgende up-date.
    Groeten Karin.
  2. Petri en pa:
    14 juni 2009
    Hoi Marco,
    Wij zijn net terug van een weekje Vennebos en hebben met veel plezier jouw reisverslag gelezen.
    Wij wensen je een hele fijne tijd toe en heel veel plezier.
    Wij kijken met spanning uit naar de volgende verhalen.
    Dat het een onvergetelijke reis zal worden is wel zeker, dat blijkt wel uit de verhalen die we tot nu toe hebben gelezen.

groetjes van ons allebei.