Dansen in Darwin

7 juli 2009 - Darwin, Australië

Dag 26-28, vr-zo 3-5 juli 2009, Darwin

Darwin is een aangename plaats om te verblijven. In 1942 is de stad door de Japanners plat gebombardeerd en in 1974 heeft cycloon Tracy de stad nog een keer compleet met de grond gelijk gemaakt. De meeste gebouwen zijn daardoor vrij nieuw. Aan de zeekant van de stad is een mooi tropische park tussen de bebouwing en de kust aangelegd, waaraan de duurdere hotels en appartementen liggen. Mijn hostel ligt daar één straat vandaan in de hoofdstraat. De kustlijn is prachtig, maar je kunt hier helaas niet zwemmen, tenzij je levensmoe bent. In het water leven de niet al vriendelijke zoutwaterkrokodillen en daar kun je maar beter van uit de buurt blijven.
De dagen breng ik rustig aan door: ik verken de straten van Darwin, doe de was, bezoek voor een hoognodige knipbeurt de plaatselijke kapper, werk mijn reisverhalen bij, bekijk mijn e-mail  en neus wat rond op het internet om mijn reisplannen voor de oostkust verder vorm te geven.
Elk hostel heeft een gezamenlijke keuken, maar daar blijf ik zo veel mogelijk vandaan. Het is daar chaos en ik houd mijzelf voor die paar dagen in leven met kant-en-klaar salades uit de supermarkt, aangevuld met brood, zuivel, rauwe groente en fruit. En uiteraard op gezette tijden een superlekker ijsje van de naastgelegen Baskin Robbins ijssalon.
Vanaf ’s ochtends 10 uur is het al boven de 30 graden en de meer dan zwoele avonden (ook ’s nachts is het dik boven de 20 graden) breng ik door op een terrasje met mijn reisgenoten die de eerste paar dagen nog in de stad zijn. Alleen de laatste avond ben ik op mijzelf aangewezen. Tegen het einde van de avond is het tijd om de clubs in te duiken voor wat vermaak. Volgens de gids is de ‘Vic’ de foutste tent in Darwin, dus daar ga ik maar eens een kijkje nemen. Beneden speelt een live rockband en boven draait een dj prima clubmuziek. Toevallig kom ik mijn Zwitserse kamergenoot tegen die daar met een groepje is. Zo wordt het toch nog een heel aardige avond tot in de vroege uurtjes.
Op zondag is er de Mindil Beach Sunset Market op een half uurtje lopen van het centrum. Kraampjes met de gebruikelijke prullaria, veel eettentjes en live didgeridoomuziek zorgen voor een gezellige sfeer. Het meest in het oog springende eettentje is het Roadkill Café met de slogan “You kill it, we grill it”. Ze verkopen buffel, kameel, wallabie, kangaroe, possum, krokodil en emoe van de barbecue. Ik beperk mij tot de laatste twee. Leuk om een keer te proberen, maar de smaak valt wat tegen.
En zo zitten de vier dagen in Darwin er al weer snel op. Tijd om mijn rugzak weer in te pakken voor de volgende trip.