Crazy Cairns

18 juli 2009 - Cairns, Australië

Dag 38, woensdag 15 juli 2009, Cairns

’s Avonds om een uur of acht land ik op het vliegveld van Cairns en nog geen uur later open ik de deur naar mijn slaapkamer voor de komende vier dagen. Dit is veruit het beste hostel waar ik tot nu toe ben geweest. Redelijk ruime en schone 6-persoons kamers met eigen badkamer en vrij uitzonderlijk: een keukenwerkblad en koelkast op de kamer. Dat maakt het hostelleven een stuk aangenamer. Het hostel ligt midden in het levendige centrum wat ik na een verfrissende douche meteen maar ga verkennen.
Eerst lever ik een pakketje af wat ik uit Alice Springs heb meegenomen voor 2 Finse meiden waar ik 6 dagen geleden in Darwin een kamer mee deelde. Zij waren al vertrokken uit Alice Springs toen het pakketje aankwam en ze wisten dat ik in Cairns naar het hetzelfde hostel zou gaan. Dat is wel grappig aan Australië: ondanks dat het land enorm groot is kom je toch weer vaak dezelfde mensen tegen.
De Finse meiden zitten een paar honderd meter verder bij een bekend party hostel waar op een groot scherm een rugby wedstrijd wordt vertoond. Prachtige locatie, maar ik ben blij dat ik er niet verblijf want je nachtrust kun je daar wel vergeten. Na afloop van de wedstrijd loop ik op eigen houtje door de levendige straten van Cairns. Het barst hier van de clubs, cafés, eetgelegenheden, souvenirwinkels, reisbureaus en duikshops. Welkom aan de oostkust
J. Op aanraden van één van mijn eerdere groepsgenoten breng ik een bezoek aan de club The Woolshed, waar prima muziek wordt gedraaid en een gezellige sfeer heerst. Ik val met mijn neus in de spreekwoordelijke boter, want er wordt vanavond een Miss wet T-shirt verkiezing gehouden. De dames gaan behoorlijk los om het prijzengeld in de wacht te slepen. Behoorlijk ‘wet’, maar weinig T-shirt zeg maar ;-). Om 3 uur kruip ik terug naar mijn hostel voor een portie welverdiende nachtrust.

Dag 39, donderdag 16 juli 2009, Cairns

Hoogste tijd om even een wasje te draaien, mijn reisverhalen bij te werken en de koelkast te vullen met lekkere hapjes. Later In de middag ga ik met een Zweedse kamergenote naar The Lagoon, een direct naast het centrum zeer geslaagde kunstmatig aangelegde lagune vlak naast de zee. De zee zelf is niet heel geschikt om in te zwemmen in verband met diverse daar rondzwemmende bijtgrage beesten. De sfeer rond de lagune is erg goed en de temperatuur is aangenaam, zolang de zon schijnt. ’s Avonds wordt het frisser dan ik had verwacht, maar met een lange broek en vest is het buiten goed toeven. We plakken er een picknick aan vast totdat een Zweedse vriendin van de Zweedse kamergenote die ze maanden geleden in Melbourne heeft leren kennen ’s avonds in Cairns arriveert met haar Duitse backpacker vriend. De Duitser kent weer een Italiaanse tandtechnicus die hier werkt en die kent weer de barman van het luxe Shangri La Hotel waardoor we voor een appel en een ei aan de cocktails zitten. De rest van de avond bezoeken we nog een paar clubs totdat het om drie uur wel weer welletjes is geweest.

Dag 40, vrijdag 17 juli 2009, Cairns

Eindelijk kan ik eens goed uitslapen tot 11 uur. Hoogste tijd voor een luie dag. Vandaag kom ik het hostel niet uit. Ik besteed wat tijd op het internet om de mogelijkheden te bekijken voor een verlenging van mijn reis. Het wijzigen van de terugreisdatum van mijn vlucht is belachelijk duur, maar aan de andere kant ben ik hier nu toch al en kan ik voor relatief weinig extra geld en beperkte reistijd nog een hoop mooie dingen extra zien. Mijn kamergenoot heeft een Lonely Planet van de Fiji Islands waarvan ik de inhoud eens goed op mij in laat werken. Dit is wel erg aanlokkelijk…
’s Avonds test ik met mijn Canadese kamergenoot en een andere Canadese dame de Australische Cabernet Sauvignon, die prima bevalt en we hebben leuke gesprekken. Als de wijnbox leeg is stappen we over op het bier aan de bar waar naast het zwembad een paar backpackers heel fortuinlijk een riedeltje op hun gitaar spelen totdat het om middernacht stil moet zijn en ik eindelijk weer eens op een beetje schappelijke tijd in bed lig.

Dag 41, zaterdag 18 juli 2009, Cairns

Zaterdag pannenkoekendag. Om 11 uur worden er in het hostel gratis pannenkoeken gebakken, wat een prima aanvulling is op het eerdere ontbijt van de bruine boterham met kaas. Later in de middag probeer ik een reisbureau te vinden om te kijken of ik de terugreisdatum van mijn ticket kan wijzigen, maar het Qantas kantoor is helaas dicht, dus ik loop wat rond in de stad.
’s Avonds is er een spectaculair vuurwerk bij de lagune. Daarna doen we op onze kamer in het hostel wat drinkspelletjes die je normaal doet als je op je 18e op kamp bent, maar het zijn leuke mensen, dus lachen is het zeker. Jammer wel dat je alle leuke mensen na een paar dagen weer gedag moet zeggen. En zo is het toch weer middernacht voordat ik in bed leg, met nog een kleine 6 uur te gaan voordat ik moet opstaan voor mijn 3-daagse duiktrip.

1. Janna:
    21 juli 2009
    Vraagje...ik ga binnenkort ook naar Cairn, en ben nu al op zoek naar een goed hostel. Ben erg benieuwd wat de naar is van het hostel waarin je zit!
    Hoop van je te horn! groetjes Janna
  2. Janna:
    21 juli 2009
    * wat de naam is van je hostel. (klinkt namelijk goed). Zou je een berichtje op je site willen zetten? Houd ik t ff in de gaten;) Alvast bedankt!
  3. Arjen:
    Hey Marco,

Zweedse dames? haha, goed om te lezen dat je je vermaakt en zelfs aan een verlenging denkt! Gooi die Zeeuwse mentaliteit van je eens aan de kant en doe het gewoon..

Ik ben alweer druk aan het werk, bevalt erg goed!!

Gegroet!
  4. Marco:
    22 juli 2009
    Hoi Janna,

Het hostel waar ik nu in Cairns verblijf is The Northern Greenhouse. Erg comfortabel. Als je rechts op mijn website onder Links kijkt zie je daar links naar alle hostels waar ik wat langer verblijf en de tours die ik doe.

Succes, Marco
  5. Janna:
    28 juli 2009
    Hey Marco,
    Bedankt voor de info!! Ik ga Northern Greenhouse even op internet bekijken!

Veel plezier daar!
    Gr. Janna