Bungle Bungles

29 juni 2009 - Kununurra, Australië

Dag 22, maandag 29 juni 2009, Bungle Bungles

Vol verwachting van wat vandaag komen gaat word ik wakker. We zijn al in het afgelegen Purnululu Nationaal Park waar de zogenaamde Bungle Bungles zich bevinden. Deze formaties van zandsteen kregen pas in 1983 landelijke bekendheid door een TV-documentaire en in 2003 verkregen ze de status van World Heritage Site. Eerst wandelen we een stuk door het gebied en zien de Cathedral Gorge, een diepe kloof die eindigt in een enorm amfitheater met een meertje omgeven door steile wanden. Tijdens de lunchpauze spreek ik mijn spaarpotje van de geannuleerde excursie met walvishaaien aan en trakteer mijzelf op een helikoptervlucht van 18 minuten over de Bungle Bungles. Nu pas zie je goed hoe uitgestrekt het hele gebied is en komen de bijenkorfachtig gevormde sculpturen prachtig tot hun recht. Het leuke is dat de deuren uit de helikopter zijn gehaald, zodat je een perfect uitzicht hebt. De donkere randen op de bergen van zandsteen worden veroorzaakt door kleihoudende lagen die vocht vasthouden waarop algen leven. De bergen zijn erg kwetsbaar en deskundigen verwachten dat ze over 6 miljoen jaar door erosie zijn verdwenen. Maar goed dat ik ze alvast gezien heb ;-).
In de middag bezoeken we Echidna Chasm. Ik weet niet wat het Nederlandse woord voor ‘chasm’ is maar het komt er op neer dat een enorme berg van samengeperst zand en stenen in tweeën is gespleten waardoor een kloof met 200 meter hoge wanden is ontstaan. Nadat we hebben genoten van de prachtige kleurwisselingen op de rotsen van de ondergaande zon is het tijd voor het avondeten met heerlijk supermals kangaroevlees. Het springt bijna van mijn bord af…